etnoconverse.punt.nl
how i started my hobby

 

 

 
Dan mask poro-society Runner Ivory-Coast ©  Madrason
 

Dutch version of How I started My Hobby introduction ©  Madrason

 


 
 
waigou isl melanesians aquatint 1855
 

Zo rond 1900 tot ver voorbij de eerste Wereld-Oorlog, onstond er onder invloed van vooral de Afrikaanse (later Oceanische) primitieve kunst, grote interesse aan het niet-europese element van kunst en mens. Waar in Duitsland de Biedermeijer (drukke fauna en florale bombastische)- kunststroming tot zijn gestage einde bloeide ,kwam er   de Art Nouveau (mn. organisch en vloeiende lijnen) en pas wat later de Art Deco   (strakke klassieke lijnen soms met een vleugje organische stijl) tot grote bloei in mn.Europa. Deze laatste stromingen hebben veel ontleend aan vreemde culturen. In het Europa van deze tijd had men nog nauwelijks een ander "soort" mens aanschouwd .

Hooguit vanuit publicaties in de Volkenkunde ((die onder aanvoering van de Duitse Hoogleraar Volkerkunde Ratzel en vlak daarvoor de Engelsman missionaris HGJ Wood e.a.))kwam de niet europese mens en haar kunst  tot grotere bekendheid   onder de gewone bevolking .Het waren vooral de geillustreerde opkomende bladen en magazines Elseviers' Geillustreerde Maandblad Harpers' Monthly ,Le Monde Illustre en De Aarde en Haar Vokeren van Kruseman en  de Missionaristijdschriften /bladen uit heel Europa, die tot die verbeeldingdragende inspiratie en bekendheid  hadden geleid .

Maar we hebben  met name uit die tijd veel te danken aan illustratief beeldmateriaal uit het artistieke Frankrijk waar de Grote Graveurs een lange traditie hadden (foto's waren toen nog erg duur)- ((mn ook zijn wij dank verschuldigd aan de graveurs uit onze Zuiderlijke Nederlanden (sinds 1831 constitutioneel Belgie)). Onder leiding van vnl . Picasso onstond er een soort Primitivisme en Kubisme een soort Bijna Kinderlijk verwonderende Kunst -stroming   (van Gogh een icoon van deze overgang, naieveschilderkunst/pointilisme en Gaugain met zijn tropische kleuren import)

En hier onstaat de grote etnografische Boom! Plots waren infobronnen niet alleen meer voor de Elitie en de welgestelde middenklassen bereikbaar ,maar ook  was het  reizen meer algemeen  mogelijk geworden. Had je hier geen geld voor dan ging   je gewoon naar een museum of een wildwestshow of leende of las een boek in een van de nieuwe grote openbare bibliotheken. Wie waren toch die Anderen, dat was angstig bevreemdend maar daardoor juist ook erg spannend . Een Maatschappij als The Smithsonian Institution of Natural History had al een grote kennis opgedaan en publicaties achter zich ,ze genoten bekendheid zoals de National Geographic Magazine (reeds anderhalve eeuw oud). Deze maatschappijen hadden fondsen voor wetenschappelijke en later ook voor avontuurlijke - expedities. Denk aan Stanley op zoek naar Livingstone met fondssteun van een grote krant .De honger naar het vreemde kent natuurlijk haar grote episodes. Darwins reis met de Beagle, Cooks grote Reizen met de Forsters en daarvoor de Klassiekers.
 
Iets van het exotische in deze periode kwam ook voort uit de Napoleonitische Revival van Napoleons grote Noord-Afrika /Egypte-toer .De revival van Louis-stijlen met geincorporeerde Egyptologische stijlelementen zag men vlak voor 1900 weer terugkeren (mn in meubels en gebouwornamenten) dus het instinctmatig verlangen naar het vreemde nieuwe lag al te broeien in een notendop. Onvoorstelbaar dat in de nadagen van Rooie Sien en Pankhursts' Sufragettenbeweging , er een dame als David Alexandra o'Neel de moed had om als reizigster door het India van de Kasten naar Nepal, maar vooral door  naar Tibet te trekken, verkleed als man.Wat een succes werd dat toen ze met een  enorme schat aan informatie terugkwam, door haar publicaties toegankelijk voor iedereen gemaakt  .

In die nieuwe kunststromingen zoals art Deco   ((soberheid maar wel stijlvol (die in de 40er en 50er jaren weer verschraald terugkeerde onder de Ontzuilingsgloed))  ja in die strakke lijnenkunst zag je veel van de Klassieke oudheid en veel van de Egyptische stijl ((er werd toen ook volop gegraven   (door bijv H.Carter) en gevonden met als gevolg veel mystiek-lijkende spannende  gebeurtenissen en verhalen ) )   terugkomen en aangevuld worden. Ook het kubisme deed haar intrede onder de invloed van de kubistische Congokunst en de oud-Amerikaanse archeologische vondsten. Voortvloeiend uit deze kleine intro onstond dus ook mijn interesse in de etnografische kunst, de kunst van dat zoveel andere dan dat europese hapsnappirige opportune.  

Op de foto op deze bovenpagina ziet U een Gunye Ge of Draversmasker van de Dan uit de Ivoorkust. Bij de Poro-gemeenschap werden de jongelingen ingewijd in een nieuwe volwassen levensfase,; kwellingen, angsten, tatoeages en boze demonen met maskers moesten worden weerstaan in het donkere bos waar niemand ongestraft mocht komen. Een vergelijkbaar masker bevindt zich in mijn collectie; Let goed op de esthetiek en het verwonderbare van de prachtige lijnen. Europa trouwde met het (Afrika) andere schone van onze wereld en de wereld werd wat kleiner en misschien ook wel wat mooier. Nu nog onze huwelijkstrouw bewijzen. Groetjes en bedankt voor het lezen. !

 

Madrason


 

 

 

 

 








Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl